Jos saavuit tälle sivulle muualta etkä havaitse kehyksiä, klikkaa tästä

Haltin vaellus (2005)

Vaellusreitti kartalla
Jouni Laaksosen ajantasainen lista Käsivarren autiotuvista

1. päivä | 2. päivä | 3. päivä | 4. päivä | 5. päivä | 6. päivä | 7. päivä | 8. päivä | 9. päivä

Kuva: Antti J. Niskanen

Keskiviikkoaamuna (17.8) nousimme yhdeksän aikoihin, ja havaitsimme mielenkiintoisen sääilmiön. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, mutta lähes joka puolella leiripaikkaamme oli sankka sumu. Taustalla Naalivaara tiheän sumun peitossa.

Kuva: Janne Silvo

Edellisiltana auringossa kylpenyttä järveäkään tuskin erotti sumun keskeltä.

Aamiaiseksi syödyn talkkunapuuron jälkeen matka jatkui kohti Salmijärveä. Leiripaikkamme aamulla verhonnut sumu näytti siirtyneen Kilpisjärven päälle, jättäen Saanan huipun pilvien yläpuolella.

Salmijärven rannassa. Kalastelimme useassa paikassa hyvän tovin, mutta mitään merkkejä kaloista ei ollut. Yritimme noin kymmenellä erilaisella uistimisella, mutta aina sama tulos. Ranta sinänsä oli siihen astisista paras, erittäin nopeasti syvenevä.

Kuva: Janne Silvo

Allekirjoittaneen lepohetki kalastuksen lomassa Salmijärvellä. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja oli mukavan lämmin.

Ja eipä tarvinnut Antinkaan kauaa etsiä sopivaa lepopaikkaa...

Allekirjoittanut jälleen yhdessä kohdassa kokeilemassa kalaonnea Salmijärvellä. Saavuimme Salmijärvelle koilliskulmasta (kuvassa järven vasen reuna), ja kiersimme sitä lounaiskulmaan, josta matkaa jatkettiin edelleen lounaaseen kohti Salmivaaroja.

Kuva: Antti J. Niskanen

Salmivaarat ylitimme huippujen välistä. Pohjoisrinteeltä erottui myös Saarijärvi, jossa olimme yöpyneet menomatkalla. Saarijärveltä Kalottireitti oli lähtenyt kulkemaan kohti pohjoista (taustalla näkyvän tunturijonon edustalla kohti kuvan oikeaa laitaa).

Kuva: Janne Silvo

Perillä viimeisen yön leiripaikassa, Muurivaaran juurella. Salmijärven jälkeen pysähdyimme vielä kahdella pienemmällä järvellä kokeilemaan kalaonnea, mutta turhaan. Ja kuten jo arvata saattaa, ei Ahti suonut antejaan myöskään tässä leiripaikan vieressä olevalla lammella.

Kuva: Antti J. Niskanen

Muurivaara (vasemmalla) auringon laskiessa.

Kuva: Janne Silvo

Vaikka kalaa ei tullutkaan, sen ei annettu pilata viimeistä iltaa. Illalliseksi laitettiin lettuja ja päälle itsepoimittuja lakkoja. Ilma muuttui illalla todella kylmäksi. Yritimme myös laittaa ensimmäisen kerran koko reissulla nuotiota, mutta turhaan. Kuolleet vatukon juurakot eivät ottaneet syttyäkseen, eikä navakka tuuli ainakaan helpottanut tehtävää. Vetäisimme iltarommit poikkeuksellisesti kiipeämättä minnekään korkeammalle ja painuimme pehkuihin hieman ennen puoltayötä.