Jos saavuit tälle sivulle muualta etkä havaitse kehyksiä, klikkaa tästä

Hetta-Pallas vaellus (2000)

Jouni Laaksosen ajantasainen lista Hetta-Pallaksen autiotuvista

Alkusanat

Lähdin kaverini, Antin kanssa kahdeksi viikoksi Lappia kiertämään syksyllä 2000. Reissuun mahtui myös 4 vuorokauden mittainen vaellusosio Pallas-Ounastunreilla, joista tämä kuvakokoelma kertoo.

Matkaan lähdettiin autollani lauantaina 2.9.2000 noin kello 14. Ensimmäinen yöpymispaikka oli Iissä, jonne saavuimme kovassa sateessa noin kello 23. Matkaa oli taitettu hieman yli 600 km. Seuraavana päivänä ajoimme Tornionjokilaaksoon, jossa ilta kului muikavasti savusaunasta nauttien ja Tornionjoessa uiden. Teltassa tarkeni makuupusissa mainiosti, vaikka yöpakkaset olivatkin jo saapuneet.

Maanantaina ajoimme vielä parisataa kilometriä, ja olimme lopulta hotelli Pallaksella. Vaellus kohti Hettaa saattoi alkaa...

1. päivä | 2. päivä | 3. päivä | 4. päivä | 5. päivä

Kuva: Janne Silvo

Pallastunturi näkyy jo! (oikeanpuoleisin huippu)

Hotelli Pallaksella maanantaina 4.9.2000 noin kello 18. Pimeän tuloon aikaa muutama tunti.

Auto jätettiin parkkiin hotellin pihalle. Rinkat oli pääosin pakattu jo edellisessä leiripaikassa, mutta vaellusvarusteet piti vielä vaihtaa ennen tunturiin lähtöä.

Kuva: Janne Silvo

Kaverini Antti ja opaskyltti, jossa etäisyys Hettaan. 55 km:n vaellus tuntureilla voi alkaa. Ensimmäiseen leiripaikkaan matkaa noin 11 km.

Pallastunturin huipulla (melkein). Varsinaiselle huipulle, Taivaskerolle, emme kuitenkaan ehtineet kiivetä. Ilta oli hämärtymässä jo hyvää vauhtia, ja matkaa jäljellä vielä reilusti.

Aurinko alkoi laskea jo puolessa välissä taivalta. Talven ensimmäiset lumihiutaleetkin satoivat samassa yhteydessä.

Kuva: Janne Silvo

Antti haukkaamassa evästä, kuivattuja banaanilastuja.

Aurinko ehti painua jo mailleen ennen leiriin saapumista.

Iltateellä ensimmäisessä leiripaikassa Rihmakurun laavulla.