Jos saavuit tälle sivulle muualta etkä havaitse kehyksiä, klikkaa tästä

Bengtskärin majakka (2004)

www.bengtskar.fi

Alkusanat

Syksyllä 2004 toteutui pitkäaikainen haave - yöpyminen Bengtskärin majakalla. Asia oli ollut mielissä jo vuosia, mutta vasta nyt se konkretisoitui. Ja tarkemmin sanottuna la 25.9 - su 26.9. syyskuuta 2004.

Varausta ryhdyttiin tekemään vasta loppukesällä, joten alussa näytti siltä, että majakalle ei päästäisikään vielä vuonna 2004. Onneksemme tuli kuitenkin peruutus ja reissu onnistui sittenkin. Alkujaan meitä piti olla lähdössä kolme, mutta peruutusajan ajankohta ei sopinut kaikille, joten niinpä reissuun lähdettiin kahdestaan.

Reissuun lähdettiin Vantaalta lauantaiaamuna 25.9 noin klo 6.30. Matkaa Kasnäsin satamaan piti olla noin 200 km, johon olimme varanneet aikaa noin 4 tuntia sekä puolisen tuntia aamukahveille. Kuljetus Bengtskäriin oli lähdössä klo 11.00, mutta matkalla oli yksi lossi, joten aikaa varattiin reilusti. Ajelimme rauhassa kohti Kasnäsiä ja pistäydyimme välillä huoltoasemalla kahvilla. Sää rannikon suunnassa näytti oikein lupaavalta: mustat pilvet ja kova tuuli. Kun lopulta löysimme tiemme satamaan, kello oli jo noin 10.45. Viimeiset parikymmentä kilometriä olivat vieneet pidempään kuin oli laskettu. Myöskään käyttämämme reitti ei ollut osoittautunut optimaalisimmaksi, vaikka olikin kartalta siltä näyttänyt. Jos ja kun majakalle menee uudestaan, kannattaa valita toinen reitti.

Satamaan päästyämme havaitsimme isomman miesporukan, ja varmistuttuamme, että hekin ovat menossa Bengtskäriin, lyöttäydyimme seuraan. He olivat vanhoja koulukavereita, jotka olivat päättäneet sinä vuonna pitää luokkakokouksen Bengtskärissä. Hetken odoteltuamme kuulimme jonkun huutavan hieman huonolla suomella, oletteko menossa Bengtskäriin. Ja kyllähän me olimme, joten suuntasimme kohti hänen opastamaansa venettä. Myöhemmin esitellessään itsensä paljastui, että ko. nainen oli Bengtskärin nykyinen vuokralainen, Paula Wilson. Majakan omistaa merenkulkuhallitus.

Seikkailu Bengtskärin majakalle oli alkamassa!

Sivu 1 | Sivu 2

Kuva: Antti J. Niskanen

Kasnäsin satama. Kartta Bengtskärin virallisilla sivuilla.

Marine Linesin "Summer Sea" yhteysalus Bengtskäriin. Oli tosin Bengtskär näköjään kirjoitettu väärin...

Allekirjoittanut Summer Sean kannella. Matka suuntautui ensin Rosalaan, joka oli viimeinen isompi saari mantereen läheisyydessä. Sinne tuli sähköt ja juokseva vesikin vielä.

Kuva: Antti J. Niskanen

Viikinkityylinen hotelli Rosalan viikinkikeskuksessa, jossa pistäidyimme matkalla. Alunperin ei ollut tarkoitus pistäytyä lainkaan viikinkikeskuksessa, vaihtaa vaan venettä Rosalassa. Toinen ulkomaalaisista koostunut turistiryhmä kuitenkin pelkäsi huonoa säätä ja ei tullutkaan Bengtskäriin asti, joten pääsimme käymään viikinkikeskuksessa samalla, kun he majoittuivat Rosalaan.

Rosalasta matkaa jatkettiin toisella veneellä, joka oli paljon vaatimattomampi ja pienempi. Sää oli kuitenkin paranemaan päin, joten turhaanpa taisivat ulkomaalaiset majakalla käynnin jättää väliin... Kuvassa keskellä allekirjoittanut ja Antti (punaisessa takissa), joka oli toinen reissuun lähtijöistä.

Bengtskär näkyy jo!

Bengtskärin majakalla!

Torni.

Kuva: Janne Silvo

Yhteysalus palaa mantereella. Nyt majakalta ei enää päässyt pois, vaikka olisi halunnut.

Kuva: Antti J. Niskanen

Huoneemme (ko. huoneessa asui aikanaan luotsiylihallituksen päällikkö kenraalimajuri Nikolai Sjöman). Näköala avautui etelään, suoraan avomerelle.

Kuva: Janne Silvo

Ruokailutila. Ikkunat antoivat pohjoiseen, kohti mannerta.

Majakan kappeli. Seinällä oli nimilista henkilöistä, jotka olivat menehtyneet taistelussa venäläisiä vastaan vuonna 1941 puolustaessaan majakkaa. Heitä oli todella monta. Tarkemmin Bengtskärin taistelusta voi lukea Bengtskärin virallisilta sivuilta.

Majakanvartijan kodin keittiö nykyisin, kunnostuksen jälkeen. Nykyisin sitä käytetään myös ruokailutilana.

Kuva: Janne Silvo

Samainen huone eri kuvakulmasta.

Majakan vasemmalla puolella alkuperäinen sauna ja etualalla uusia (tai uusittuja) huoltorakennuksia.

Eteläisiä rantakallioita.

Kuva: Janne Silvo

Lisää huoltorakennuksia. Keskivaiheilla näkyvän betonitasanteen paikkeilla sijaitsi aggregaatti, joka tuotti majakalle sen tarvitseman sähkön. Ääni ei kuulunut kauas, mutta vierestä kuunneltuna ääni muistutti rekan moottorin ääntä. Ei taida olla ihan pieni aggregaatti...

Aiemmin käytössä ollut petroolivarasto. Oikeassa reunassa näkyvä aukko on syntynyt tykinammuksesta Bengtskärin taistelun yhteydessä. Majakkaa puolustaneet suomalaiset olivat pyytäneet omia joukkojaan tulittamaan saarta tuhotakseen majakkaa saartaneet venäläiset.

Yhteysaluksen laituri. Paikka ei ole juuri tuulelta suojassa, joten myrskyllä rantautuminen on täysin mahdotonta. Bengtskärin virallisilla sivuilla on kuva, josta näkee hyvin, millainen laituri on myrskyllä.

Kuva: Antti J. Niskanen

Majakan torniin johtavat kierreportaat alhaalta päin kuvattuna. Askelmia oli kaiken kaikkiaan 252.

Kuva: Janne Silvo

Antti tiirailemassa tornin pienestä ikkunasta merelle.

Näkymä tornista, matkalla ylös.

Allekirjoittanut portaikossa.

Kuva: Janne Silvo

Majakalla kuului eräs suuri suomalainen operaattori. Tästä kuvasta voinee päätellä, mikä...

Kuva: Antti J. Niskanen

Allekirjoittanut majakan huipulla, valohuoneessa. Porrasaskelmia takana 252.