Jos saavuit tälle sivulle muualta etkä havaitse kehyksiä, klikkaa tästä

Hetta-Pallas vaellus (2000)

Jouni Laaksosen ajantasainen lista Hetta-Pallaksen autiotuvista

1. päivä | 2. päivä | 3. päivä | 4. päivä | 5. päivä

Kuva: Janne Silvo

Samainen Sioskuru seuraavana aamuna 8.9. Taustalla kohoava huippu on Pyhäkero, jonka takaa löytyisi Hetta. Sää vaan ei harmiksemme ollut paras mahdollinen maisemien kannalta.

Antti matkalla huipulle. Näkyvyyttä ehkä 100 metriä.

Allekirjoittanut Pyhäkeron huipulla noin 780 metrissä. Kuten öljylampusta näkyy, tuuli oli melkoisen voimakas, ja vettä satoi lähes vaakasuorasti.

Kuva: Janne Silvo

Ja Antti niinikään Pyhäkeron huipulla.

Pyhäkero on jäänyt taakse. Alas laskeuduttuamme vastaan tuli Pyhäkeron autiotupa, joka oli asutettu. Söimme lounaaksi hernerokan suloisen lämpimässä tuvassa ja jatkoimme sitten vielä 7 km:n matkan lauttarantaan.

Jälleen tyylikäs tienviitta.

Kuva: Janne Silvo

Viimeiset kilometrit ennen Hettaa. Ilma oli hyvin kostea, kuten tästäkin kuvasta on helppo havaita. Kulkua helpottamaan rakennettujen pitkospuiden hyödyllisyydestä emme olleet sadesäällä aivan varmoja. Toisaalta niitä pitkin kulkemalla ei uponnut mättääseen, toisaalta taas märkinä ne olivat liukkaita kuin luistinrata...

Vaellus on takana ja vastarannalla näkyy Hetta. Nostamalla jomman kumman lipun pystyyn, vastarannalta tuli muutamassa minuutissa vene hakemaan.

Taksikuljetus Pallakselle oli vasta seuraavana päivänä, joten vietimme perjantai-illan 8.9.2000 ja yön Hetan majatalossa.

Kuva: Janne Silvo

Saimme siistin erähenkisen hotellihuoneen...

...joka muuttui melko katastrofaalisen näköiseksi levitettyämme kaikki kamamme kuivumaan.

Tässä odottelimme hyvän aikaa lauantaina ennen tilataksin saapumista. Kuljetus lähti Hetasta vasta iltapäivällä, ja hotellihuonekin oli pitänyt luovttaa klo 12 mennessä. Aulassa istuessamme telkkarista tuli erikoisuutislähetys: Jolon saaren suomalaispanttivangit Fränti ja Vahanen oli vapautettu! (linkki uutiseen)

Kuva: Janne Silvo

Tilataksi, jolla tulimme Hetasta takaisin hotelli Pallakselle lauantaina 9.9.2000.

Tästä se matka alkoi, vajaa viikko sitten. Vaelluskamat autoon ja menoksi. Kohti Norjaa ja Kautokeinoa!

Loppusanat

Viisi päivää kestäneen vaelluksen jälkeen matka jatkui vielä viikon ajan Norjaa ja Suomea kierrellen. Siirryttämme taksilla ensin Hetasta Pallakselle, jossa auto odotti, ajoimme hetken kuluttua itse omalla autolla jälleen Hetan ohi, ja jatkoimme matkaa Norjan puolelle Kautokeinoon.

Kautokeinosta suuntasimme Nuorgamiin, josta jälleen Norjaan. Tällä kertaa kohteena oli pieni Pykeijan kylä Jäämeren kainalossa. Kylään on aikoinaan muuttanut melkoisesti suomalaisia, ja majoitusliikkeen emäntä puhuikin varsin sujuvaa suomea.

Pykeijasta olikin lähdettävä takaisin paluumatkalle. Ajoimme Näätämön kautta takaisin Suomeen, ja siitä edelleen Sevettijärventietä Inariin. Vietimme siellä muutaman päivän ja suuntasimme sitten takaisin etelään, kohti Vantaata. Kahden viikon reissun aikana matkaa kertyi 3225 km, josta suoriuduttiin 196 bensalitran voimin.